Donderdag 9 mei
Steeds meer Nederlanders importeren een auto. Vrijwel ieder jaar worden er wel weer records verbroken qua aantallen voertuigen die geimporteerd worden. Meest populaire land van afkomst? Duitsland natuurlijk. Een van de beste auto landen ter wereld is toevallig onze buur, en aangezien we in de EU wonen, is het een fluitje van een cent om de grens over te gaan en daar een auto aan te schaffen. Er zijn echter wel een paar zaken waar je rekening mee dient te houden om optimaal te profiteren van deze situatie en die zullen we toelichten in dit artikel.
De beste deals zijn over het algemeen tweedehands autos. Dit omdat je in dit geval geen BTW meer hoeft te betalen in Nederland indien BTW al voldaan is in Duitsland. Hier begint het besparen al want de BTW percentage is lager in Duitsland t.o.v. Nederland. Enfin, er zijn wel twee belangrijke criteria om op te letten. Om onder de noemer tweedehands te vallen moet de auto ouder zijn dan 6 maanden en tevens meer dan 6000 KM gereden hebben (bron: EasyImport). Indien deze twee condities van toepassing zijn dan gaat het 100% zeker om een tweedehands wagen ook in de ogen van de Belastingdienst.
Enfin, de BPM moet je sowieso betalen daar kun je niet onderuit komen. Maar de BPM kan en mag op verschillende wijze berekend worden. De schone kunst hier is om tot een zo laag mogelijk eindbedrag te komen. Begrijp ons goed, we moedigen hier geen belastingontduiking aan, verre van. Maar de Belastingdienst zelf op moment van schrijven, staat meerdere berekeningswijzen toe. Je kunt de Belastingdienst raadplegen omtrent dit thema, maar zij zullen je niet in de richting wijzen van de goedkoopste berekening. Waarschijnlijk eerder de meer duurdere bereken methodes. Zo voordelig mogelijke BPM berekenen is echter geen rocket science. Een handige calculator die specifiek helpt met BPM berekeningen vind je hier: https://easyimport.nl/bpm-berekenen-aangifte/. Neem dus niet genoegen met de eerste beste BPM berekening, maar steek hier wat tijd in, dit zal zich dubbel en dwars belonen.
Iets anders dat we nog vaak mis zien gaan is het transport. Je kunt niet zomaar als Nederlander zijnde, Nederland binnenrijden met een Duits kenteken. Doe je dit wel dan riskeer je hoge boetes. En niemand heeft zin in problemen met oom agent. Je dient voor dit transport een tijdelijk kenteken aan te vragen. Anderzijds kun je het transport geheel laten uitbesteden. Indien de tweedehands auto die je gekocht hebt helemaal in Munchen of Leipzig staat, wel zo makkelijk. Al is er natuurlijk niets meer gaaf dan scheuren over de autobahn in je nieuwste auto aankoop.